Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.03.2009 21:04 - ЦАР ТРАЯН С МАГАРЕШКИТЕ УШИ
Автор: neslanchice Категория: Лични дневници   
Прочетен: 14516 Коментари: 10 Гласове:
1

Последна промяна: 13.03.2009 00:39


Българска народна приказка
*
*
*
Цар Траян някога бил с магарешки уши. Който бръснар повиквал сутрин в двореца да го обръсне, все му вземал главата, за да не узнае никой за ушите му.
Дошло ред на момчето на бедна жена да иде да го бръсне. Когато му казали, то се разтреперило от страх, ала нямало накъде, взело си бръсначите и отишло в двореца. Обръснало царя и той го попитал:
- Имаш ли си други братя и сестри?
Момчето отвърнало с пресъхнало гърло:
- Нямам, господарю, един съм на майка си.
Цар Траян помислил малко, па казал:
- Ще ти пощадя живота, ако обещаеш да не казваш на никого това, което си видял!
Момчето паднало на колене и горещо обещало:
- Заклевам ти се, царю, че никому няма да кажа и ако чуеш да се приказва за ушите ти - вземи ми главата!
Тогава царят рекъл:
- Така да бъде! Иди си и помни какво си обещал!
Момчето си отишло, но от този ден взело да линее и да вехне.Чудила се майката каква незнайна болест е налегнала едничкия й син, викала гледачки и баячки, ала никой с нищо не можал да помогне. Тогава тя захванала всеки ден да го пита и разпитва какво му тежи на сърцето, от какво вехне и съхне.
Момчето отначало си мълчало, ала накрая не издържало и си признало, че ако каже от какво е болестта му, тозчас главата му ще падне на дръвника.
- Заклел съм се пред царя да не казвам! - рекло то на майка си. - Ако кажа, той ще заповяда да ме убият!
Майка му разбрала, че някаква тайна го яде отвътре и го посъветвала:
- Иди, синко, в една голяма и тъмна гора, изкопай дълбок трап и извикай три пъти това, дето ти тежи на сърцето. Затрупай злото в ямата и ще ти олекне.
Момчето послушало майка си, отишло в гората, изкопало един дълбок трап, влязло вътре и извикало три пъти колкото му глас държи:
- Цар Траян има магарешки уши!
После заровило трапа и си отишло. Като направило това, поолекнало му на сърцето, полека-лека се оправило и започнало пак да си гледа работата.
Минало се, каквото се минало, от онзи трап в гората израсъл бъзов корен с три клона, които порасли толкова високи, че станали по-големи от дърветата.
Видели го воловарчетата, които ходели да пасат там воловете и говедата и си направили от тях свирки.
Когато засвирили, свирките викали с човешки глас:
- Цар Траян има магарешки уши! Цар Траян има магарешки уши!
Вечерта воловарчетата тръгнали да прибират чардата и когато навлезли в селото, надули новите си свирки да се похвалят с тях. А свирките пак повторили:
- Цар Траян има магарешки уши...
Разчуло се из народа, че царят има магарешки уши. Най-после това научил и господарят и разбрал, че някой и издал тайната му. Пратил веднага стражите да доведат сина на бедната жена и като смръщил страховито вежди, през зъби му изсъскал:
- Някога ти пощадих живота, защото си един на майка си. Нали обеща, че на никого нямя да кажеш какво си видял в двореца? Сега се е разчуло сред народа! Защо си казал?
Паднало на колене момчето пред страшния разгневен цар и извикало отчаяно:
- На никого не съм казал, господарю! Ще ти кажа истината - аз от онзи ден залинях и без малко щях да умра, защото тайната ти ме мъчеше и не ми даваше мира. Тогава майка ми ме научи да отида в гората, да изкопая дълбок трап и да извикам три пъти в него това, което ми тежи на сърцето. Така и направих, царю, ала на никого не съм казвал. За да се увериш, че говоря истината, излез довечера на разходка край града и сам ще чуеш какво думат свирките на воловарчетата.
Вечерта цар Траян излязъл накрай града и се скрил в храстите. Не след дълго откъм гората се задали воловарчетата, които надували бъзовите свирки, а те думали:
- Цар Траян има магарешки уши...
Прибрал се смутен царят в двореца, седнал на трона и дълбоко се замислил. По едно време вдигнал глава, попипал магарешките си уши и си казал:
- Това не що трябва да е от бога писано и не може да се скрие от хората!
Повикал сиромашкото момче, простил му и му дал шепа жълтици. А от този ден насетне вече не криел магарешките си уши.



Тагове:   ЦАР,   Траян,   уши,   МАГАРЕШКИТЕ,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. cefulesteven - Забравил я бях, още в детството си ...
12.03.2009 21:10
Забравил я бях, още в детството си съм я чел или са ми я чели. Даже това не помня. Но в поуката й ме увери живота, вече не крия много тайни за себе си от никого, това ме е освободило от много тежест, а други от удоволствието да ме разнасят...

Усмивки за теб.

цитирай
2. neslanchice - 1. cefulesteven
12.03.2009 21:19
Много приказки помня от дете. А за тази се сетих сега, мислейки си, че човек не може да скрие същността си, дори да взема глави.
Ама не всички са чели приказки :)))
И за теб усмивки.
цитирай
3. cefulesteven - neslanchice
12.03.2009 22:41
Съжалявам само, че не съм я спомнял, за да си я кажа в моментите, когато сам съм стигал до изводите й.

Усмивки.
цитирай
4. neslanchice - 3. cefulesteven
13.03.2009 00:06
Не съжалявай, Стеф :))) Има време, поуките от приказките и сега са си актуални, и явно ще бъдат.
А магарешки уши има и днес - не си се огледал, не си видял кой как се опитва да ги скрие. Ще ги видиш, защото просто същността не може да се замаскира.
:)))
Иначе и аз си нося моите магарешки уши, даже ми помагат понякога ;-)
цитирай
5. cefulesteven - Магарето по принцип е много умно ...
13.03.2009 08:49
Магарето по принцип е много умно животно. Гордея се, че в някои качества....че и във физически данни/олеле, умря циганката, която ме хвалеше/ приличам на него. Но има си и глупави магарета, толкова глупави, че си мислят, че като реват силно с рев ще скрият магарешките си уши, а овчарчетата със свирките...:))))

Усмивки.
цитирай
6. katan - СЛЪНЦЕ,мило!
13.03.2009 11:11
Помня тази приказка !Помня кога за пръв път ми я прочетоха/брей, много помня!:)/.
После я разказвах на децата си...А дай ,БОЖЕ, да я разказвам и на внуците си!:)
Някак подсъзнателно ми е останала поуката от нея - никога,ама никога не си крия "кривиците" или "магарешките уши" - напротив - показвам си ги без "бой":).
На някои това им се вижда нелепо и недопустимо и ме упрекват...
Но аз съм си аз - с "магарешки уши", с "бодили", с "котешки лапички"..., абе с всичко,което се сетиш.
Поздравявам те за приятната и полезна хрумка!
Хубав ден,СЛЪНЧО!:)))
цитирай
7. neslanchice - Така е, Стеф, магарето е същество, ...
13.03.2009 11:41
Така е, Стеф, магарето е същество, подчинено на природните закони. А Природата си знае работата :)))

Катя, сещам се още нещо:

"Кой каквото ще да казва,
ала умна съм глава.
Май ушите ми са дълги,
но беда не е това.

Хората ме претоварят,
яздят, впрягат ме в кола
и отгоре ми се карат -
ех, магарешки тегла!

Зоб, сенце за мене няма,
все отритнат, сирота…
Няма ли бодил и слама,
гладно дремя край плета.Ч

(Васил Стоянов)

Много усмивки от мен :)))
цитирай
8. katan - Това е ЧИЧО СТОЯН,СЛЪНЧО!
13.03.2009 16:01
Помня и него...
Ех,колко много неща помня и те все излизат истини.:(
"Хората ме претоварят,
яздят, впрягат ме в кола
и отгоре ми се карат -
ех, магарешки тегла",
а и ...човешки.
Дай да ти се усмихна сега - широко и топло:))))))))))))))))))))))))))))))))))))!!!
цитирай
9. neslanchice - Усмихни ми се, и аз ти се усмихвам ...
13.03.2009 16:10
Усмихни ми се, и аз ти се усмихвам :)))))
цитирай
10. katan - Усмихнах се,Слънчо!
13.03.2009 22:28
:)))))))))))))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: neslanchice
Категория: Лични дневници
Прочетен: 816884
Постинги: 117
Коментари: 1337
Гласове: 13779
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930